KANT

kant_slider_01

http://kant-2013.mpa-sibiu.ro/

Contextul Proiectului

Prin obiectivele si rezultatele sale proiectul vine in intampinarea obiectivului DMI 3.1 din AP 3 a POS-DRU, contribuind la dezvoltarea competentelor antreprenoriale si manageriale in vederea imbunatatirii performantei si formarii profesionale actuale a 1200 persoane, pentru a dezvolta spiritul antreprenorial si pentru a genera un numar crescut de afaceri. Aceste rezultate vor aduce o contributie de 0.073% la realizarea obiectivului general al POS DRU, respectiv dezvoltarea capitalului uman si cresterea competitivitatii acestuia, prin conectarea educatiei si a invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii si asigurarea de oportunitati sporite pentru viitoarea participare a 1.650.000 de persoane pe o piata a fortei de munca moderne flexibile si incluzive si in general la imbunatatirea calitatii resurselor umane – asa cum este prevazuta in Programul National de Reforme, Planul National de Dezvoltare 2007 – 2013 si CNSR.

Proiectul pune in practica principiile unuia dintre cele mai recente documente elaborate de Comisia Europeana ca solutii pentru depasirea actualei crize economice, respectiv “Small business act for Europe” document programatic ce cuprinde 10 principii esentiale care subliniaza vointa politica de a recunoaste rolul fundamental al IMM-urilor in economia UE si de a institui, pentru prima data, un vast cadru strategic pentru UE si statele sale membre. Primul dintre aceste principii se refera la “crearea unui mediu in care antreprenorii si intreprinderile familiale sa poata prospera si unde spiritul antreprenorial este recompensat” – in acest sens una dintre masurile luate de CE este “sa promoveze cultura antreprenoriala si sa faciliteze schimburile celor mai bune practici in formarea spiritului antreprenorial” si una dintre recomandarile catre statele membre este sa acorde o atentie deosebita viitorilor antreprenori, incurajand, in special, spiritul antreprenorial si talentul, mai ales in randul tinerilor si al femeilor si simplificand conditiile transmiterii de intreprinderi. (Comunicarea CE “Small business act for Europe” – 25.06.2008). Antreprenoriatul – ca abilitate individuala de a transforma ideile in actiuni – este recunoscut si promovat in Strategia Lisabona ca una dintre competentele de baza care implica inovare, creativitate, asumarea riscurilor si abilitatea de a planifica si gestiona proiecte in scopul atingerii obiectivelor, abilitati necesare tuturor indivizilor atat pentru a dezvoltarea carierei indivizilor si cresterea capacitatii de a descoperi si valorifica oportunitatile – inclusiv de a demara o afacere proprie – cat si in viata de zi cu zi in familie si societate Pe de alta parte in raportul CE cu privire la stadiul de implementare a reformelor structurale din cadrul Strategiei de la Lisabona in contextul Planului european de redresare economica la nivelul fiecarui stat membru se precizeaza ca, in contextul economic actual, Romania ar trebui sa intensifice reformele structurale pentru a face tranzi?ia de la o economie bazata pe avantaje in materie de costuri la o economice bazata intr-o mai mare masura pe productivitate, inovare si cunoastere, exploatand noi surse de crestere.

Proiectul propus se pliaza pe aceste recomandari prin orientarea sa catre sprijinirea ideilor de afaceri din domenii inovative, care sa valorifice in mod durabil potentialul de dezvoltare al regiunilor implicate. Continuand directiile din documentele programatice mentionate anterior (inclusiv POS-DRU) proiectul a ales ca grup tinta 1200 persoane care doresc sa initieze o afacere proprie, axandu-se in special pe doua categorii: persoane cu studii superioare in domenii de varf ale cunoasterii (biologie-genetica, fizica, TIC, energie si protectia mediului etc.) – atat din mediul urban cat si rural, si persoane din mediul rural interesate de domenii neagricole. Nevoile grupului – asa cum se evidentiaza si in POS DRU – tin in primul rand de nivelul scazut de participare la FPC (chiar absolventii cu studii universitare se rezuma cel mult la diferite specializari legate strict de domeniul profesional, in mediul rural situatia fiind mult mai grava) o mobilitate scazuta pe piata muncii si mai ales o cultura antreprenoriala extrem de limitata. Membrii grupului tinta, indiferent de varsta, gen, studii, statut ocupational sau mediu de locuire au in comun, ca puncte tari, spiritul de initiativa si dorinta de a-si depasi conditia actuala (somer, persoana ocupata in agricultura, salariat cu o calificare superioara cerintelor locului de munca sau cu un venit mult inferior fata de nivelul si calitatea studiilor etc.) si o foarte buna cunoastere tehnica a domeniilor in care doresc sa dezvolte o afacere proprie. Punctele slabe comune tin de lipsa aproape completa a educatiei antreprenoriale, lipsa informatiilor necesare si slaba dezvoltare a abilitatilor de gestionare a unei afaceri proprii.